Resan till Turkiet 2015

Turkiet 30 maj – 6 juni 2015

30 maj
kl 7.00 samlades de som åkte på resan till Turkiet. 4 brukare och 4 personal var det som åkte.. Flygresan gick bra. Vi gick mot transfern och blev körda till Alanya, ca 2 h från flygplatsen. När vi kom fram till Alanya sken solen, det var varmt, ca 27 grader. Hotellet låg ca 45 meter från stranden och det var ett trevligt och fräscht hotell. Vi bodde i D-byggnaden, 1 våning upp. En fräsch byggnad, alla våra rum var på samma plan vilket vi tyckte var superbra. På bottenvåningen fanns poolen och restaurangen, så vi behövde inte gå långt för att äta eller bada. Och stranden låg ca 1 min promenad från våra rum.

På kvällen var det gemensam middag, efter middagen var alla trötta efter den långa resan och gick och la sig tidigt.

31 maj
På dagens agenda stod det sol och bad och bara ta det lugnt. Det gjorde vi verkligen. Vädret var ca 27 grader. Lunch åt vi tillsammans på hotellets restaurang för att sedan bada i poolen.

Efter middagen gick vi runt lite i området där vi bodde. Vi bodde väldigt nära marknaderna och city så vi behövde inte gå långt från att upptäcka Turkiets basar. Efter vandringen så gick alla och la sig.

1 juni
På morgonen var det dags för den första utflykten. Vi blev upplockade av en sightseeing buss för att åka mot borgen i Alanya. Där fick vi gå runt och även besöka en gammal moské. Efter det åkte vi upp på ett berg, för att se ut över Alanya med en utsikt på 300 meter över havet. Det var vackert!

Efter det var det dags för Dim Cave. Den är 360m lång. När vi hade gått ut ur grottan var vi väldigt trötta bland annat för att vi hade gått mycket och även pga luftfuktigheten. Efter middagen gick vi även igenom morgondagens planer,  sedan gick alla och la sig ca 21.00.

2 juni
Sol och bad i havet och poolen hela dagen fram till kvällen. På kvällens  agenda stod det att vi skulle ut och upptäcka partylivet i Alanya! Vi hade fixat fri entré biljetter till ett ställe som heter The Doors. Vi var ute i ca 3 timmar, sedan blev alla trötta och åkte tillbaka till hotellet runt midnatt.

3 Juni
Frukost som vanligt kl 9.00, vissa tröttare än andra men det var trevligt att vi ändå åt tillsammans. Efter frukosten gick vi såklart ner till stranden för att ta det lugnt, läsa bok i värmen under parasoll och bada i havet
När klockan närmade sig 16.00 åkte vi till en galleria som hette Alanyum. Vi åkte buss, det kostade bara 2 lira/person, ca 8 kr. Vi åkte ca 25 min i bussen och kom sedan fram till en stor galleria där vi gick runt och tittade på allt. Kvällen avslutades med middag på hotellet.

4 Juni
Väckning 08.00 denna dag då det var utflykt till ”smaragdfloden” i Manavgad. Avresa 09.00 från hotellet. Researrangören kom och hämtade upp oss med buss. Bussresan till Manavgad tar ca 1.5 timme. På vägen dit så stannade vi till vid ett fint vattenfall. Efter ca 15 minuter vid vattenfallet så fortsatte bussresan till Manavgad.

Framme vid smaragdfloden så gick vi alla från bussen ombord på en båt. Båten var en mellanstor båt med 2 däck som rymmer maximalt ca 100 personer. Efter ca 45 minuter längs floden så kom vid fram till en strandremsa som hade havet på den ena sidan (med saltvatten), och floden på den andra sidan (med sötvatten).  Vid 12 serverades det lunch på båten. Alla var väldigt nöjda med maten. På tillbakavägen togs kort, med en papegoja som kunde utföra tricks! Den kunde bland annat ligga helt stilla på rygg, och den satt på axlar och huvud på folk utan att röra sig. Alla brukarna tyckte det var jätteroligt att se på när fågeln gjorde tricks. Efter båtresan så åkte vi in till staden Manavgad och åkte till bazaaren där. Vi fick ca 2 timmar på bazaaren. Det var varmt och fuktigt och bazaaren var väldigt stor så vi gick runt allihop och tittade.

Efter bazaaren var alla trötta och det var dags för hemresa till hotellet. På hemresan somnade de flesta då det var väldigt varmt i bussen och det hade varit en lång dag.

Kvällen avslutades med middag på hotellet och de nästan alla brukare gick och la sig tidigt efter den långa dagen.

5 Juni
Dagen innan hemresan avslutades lugnt. Det var frukost på hotellet vid 09.00. Efter frukosten gick alla ner till stranden för sol och bad. Sedan badade alla i poolen sista dagen och alla hade en lugn och avslappnad sista dag.

Kvällen avslutades med middag på hotellet och de som ville kunde gå med ut och handla lite innan hemresa. Sedan var det packning och vila om man ville vila innan hemresan.

6 Juni
Alla kom upp enligt planering.  Väl på flygplatsen så var det ca 30 minuters kö så vi kunde checka in. Inne på själva flygplatsen gick alla och handlade lite innan. Då alla varit vakna hela natten så sov alla efter bästa förmåga på flygresan hem.

När vi kommit fram så hämtade alla sina väskor, sedan mötte vi upp skjutsen på parkeringen och bussresa tillbaka till boendet. Personalen gjorde en överlämning på boendet, sedan avslutades resan för denna gång.

/Christian Wiklund, enhetschef Norrtuna

Tännäs 2015

Tännäs resa, Södertälje gänget åkte från 16/3 till 20/3

Måndag: Utresa från Södertälje kl 09.00. Vi stannade i Rotebro och sedan i Tönnebro. Vi var framme i Tännäs ca kl 20.00. När vi kom fram fick alla sina rum och packade upp. Vi åt sedan middag, köttbullar med makaroner. Vi la oss för att sova vid ca 22.00.

Tisdag: Frukost serverades kl 8.30. Aktiviteter denna dag var att vissa åkte skidor i Tännkröket, andra promenerade runt området. Vi spelade pingis, tittade på TV, och spelade biljard. Vi åt lunch kl 12.00 och då serverades korvstroganoff. Middag serverades kl 18.30 och då åt vi spagetti med köttfärssås. Efter middagen fikade vi äppelpaj med te och kaffe, vi lyssnade på musik och plockade undan i köket tillsammans. Vi la oss för att sova vid ca 22.00

Onsdag: Frukost serverades kl 8.30. Aktiviteter denna dag var att åka runt i Funäsdalen, vi åkte till Norge Röros och gick runt i galleria, fikade, lekte lekar utomhus. Vi kom tillbaka från Röros vid ca 14.00 och då åt vi plockmat. Vissa bastade, spelade biljard och vilade. Vi åt middag kl 19.00 och då serverades kyckling med potatis, sallad och tzatsiki. Efter middagen firade vi en brukares födelsedag. Vi tittade sedan på film till ca 22.00. Vi la oss för att sova ca 22.00

Torsdag: Frukost serverades kl 8.30. Aktiviteter denna dag var att åka till metroit kratium och promenad. Vi var tillbaka till lunch kl 12.00. Till lunch serverades tacos. Efter lunch lyssnade vi på musik, spelade pingis, bastu. Middag serverades 18.30 och då åt vi hamburgare med pommes. Efter middagen hade vi disco, spel och film.

Fredag. Frukost serverades kl 8.30. Aktiviteter denna dag var att städa, plocka undan och åka hem. Alla städade sina rum och hjälptes åt med övriga lokaler. Vi åkte från Tännäs ca 11.30. Stannade i Sveg för att äta och besökte Dollar store. Vi stannade sedan igen på Tönnebro. Vi var framme i Södertälje ca 20.15.

Deltagarnas upplevelse av resan:

”Det var roligt att åka bil i flera timmar och sen vara framme. Det gick bra att sova i huset. Någon gång var det jobbigt med trötthet. När vi åker hem är det solförmörkelse i 2 min som är ett bibliskt tidstecken. Det var bra att vara i Tännäs.”

”På tisdag åkte jag skidor i Tännäskröket. Det var blötsnö, 5-6 grader i luften och 40 cm snö i backen. På onsdag åkte vi till Röros, en by i Norge. Jag köpte Imdalskällvatten med päron smak som kanske inte finns än i Sverige. På torsdagen gick vi några hundratals meter på ett meteorit nedslag som inträffade ca 2000 år sedan.”

”En lång bilväg men vet du vad det slutade med: fem härliga underbara dagar här i Härjedalen. Det var först samling utanför vårt hem i kämpevägen, det var pirrigt utav att tänka på att resan skulle ta sju timmar och det gick galant, personalen delade på körningarna. Jag har varit i härliga Röros med glad humör, det var lugnt och stilla vi fick god frukost och härlig god mar både till lunch och middag! Först fick jag ett litet rum att sova i men sedan bytte jag till större rum. Personalen och brukarna hade jätte roligt ihop, spelade biljard och tittade på tv, spelade spel tillsammans. Så har min resa varit.”

”Att jag följde med på resan så om det blir flera resor så vill jag följa med då med. Jag är mycket glad att Filip till slut åkte med oss. För jag behöver någon att vända mig till och som hjälper mig med tider och info. Så som sagt har maten varit jätte bra och hur det ordnat med det och jag har lärt känna bo assistenter och brukare bättre och haft det bra här i Tännäs.”

”Lugnt och skönt. God mat och bra sammanhållning.”

”Mycket skratt”

”Lång bilresa men roligt”

/Shamiram Oyal, enhetschef Södertälje

20150318_152801 20150318_15441320150319_115947

Butik Amazing, fredagen 21 november 2014

Butik Amazing är vår livsstils butik i två plan. Här har vi fokus på miljö, hälsa, skönhet, ekologi, fair-trade, recycling samt fabric vintagestil. Vackert gammalt charmigt och slitet blandas med nya produkter noga utvalda för den rätta atmosfären. I butiken hittar du produkter som choklad, godis, inredning, presenter, teer, kaffe samt accessoarer för en personlig stil. Vi säljer även kläder på kommissions samt seconhandkläder, här kan du hitta ditt unika plagg som inte finns idag på marknaden.

Om du har något i din garderob som du vill få en slant för, boka tid med Anette så får du proffitionell hjälp av henne.

Min inspirerande fredag.
Idag var jag och arbetade i butik Amazing, en något annorlunda härlig upplevelse för min del. Vår kommissions och försäljning av secondhand handkläder har ökat sedan vi gjorde om i butiken. Det känns inspirerande och glädjande att möta våra kunder i vår nya miljö. Idag köpte jag mig en vacker gammal kappa från 50-talet, helt unik, samt den lila klänningen som jag har på mig på bilden. Jag hittade även en kavaj som jag tyckte hade den rätta vinter ”locken”. Allt som allt, en vinterkappa, en klänning, samt en kavaj kostade mig totalt 570:-.
Just nu finns det många vackra vinterplagg till bra priser att fynda i butiken.
Butikspersonalen Anette, Camilla, och Tilda hälsar dig varmt välkommen in att botanisera i vårt utbud av säsongens produkter.
Än en gång varmt välkommen önskar
VD och arbetsterapeut
Liselotte Almén Malmqvist

Am20141121,jpg

Kavaj,jpgAm20141121klänning,jpg

Vår omtyckta ”mässchoklad”

Här kommer vårt recept på ”mässchoklad” med frukt och vit choklad.

Till c:a 30 bitar

250 g torkade aprikoser
250 g torkade plommon
250 g rostade hasselnötter
600 g vit bak & dessert choklad
Dekoration, lite torkade blåbär, goijbär eller tranbär.

Klipp frukten till mindre bitar
Hacka nötterna
Bland ingredienserna
Tag en form c:a 20×30 cm o lägg i smörpapper i botten, vänd ner massan i formen.
Värm chokladen 200 g i taget i micron i 1 1/2 min, 750 grader. Häll den varma chokladen på massan, blanda ihop, platta till avsluta med att strö över dom torkade bären.

Sätt in i kylen, helst över natten. Tag fram och skär i bitar. När chokladen är klar förvara den i en torr burk.

Har du frågor är du välkommen att maila mig.

Lycka till
Önskar Liselotte

Tännäs 2014

Tännäs hus

Tännäshus i härliga Härjedalen
Vår semesterresa till Tännäs  2014

Måndag den 3/3
Vi var 18 personer som åkte till Tännäs. Vår resa började Kl 8.00 på morgen, vi packa in i bilarna och förberedde oss inför avfärden. Allt gick enligt plan och vi började köra mot Tännäs 9.00. Vi stannade för lunchrast,, där åt vi åt medhavd kycklingsallad. Därefter fortsatte vi köra uppåt i Sverige.
Resan gick bra och vi kom fram till Tännäshus ca 18.00. Alla var nöjda, packade upp sin packning medan några förberedde middagen – Stuvade makaroner med köttbullar och sallad. Efter middagen tittade några på tv medan andra spelade biljard och resten vilade på sina rum.

Tisdag den 4/3
Frukosten serverades kl 8.30. Några gick ut på promenad medan andra var kvar i huset och tittade på tv. Några åkte in till Funäsdalen för att åka skidor medan några andra åkte skidor i Tännäskröket. Efter lunchen som bestod av korvstroganoff med ris, förberedde några en morotskaka som skulle tas med till fikat till Norge. När den var klar begav sig alla iväg förutom två stycken som var kvar i huset och hade det mysigt framför tv:n med tända ljus och kaffe. Gänget kom tillbaka till huset vid middagstid, då serverades köttfärssås med spaghetti. Mellanmål fanns såklart framme hela tiden som bestod av morötter och äpplen. Efter middagen spelade några biljard, andra promenerade och vissa vilade. Efter varje måltid tog 2 personer hand om disken. Ett diskschema gjordes så alla fick hjälpas åt, och det gick jättebra.

Onsdag 5/3
Frukost enligt plan kl 8.30. Dagens planering var att åka och se på myskoxar, men det gick inte att boka för att det var fullbokat så vi kom överens om att skjuta upp planen till morgondagen. Vi mejlade och sa att vi ville boka under morgondagen och inväntade svar. Dagens plan fick istället bli att gå på bar! Lunchen serverades  – Kycklingfilé med klyftpotatis, sallad och tzatziki. Efter lunchen började M baka semlor för att vi skulle äta något gott efter middagen. Middagen serverades kl 17.30, på menyn stod det Tacos till varmrätt och nybakade semlor till efterrätt. Det var supergott!
Efter middagen började vi sjunga karaoke, dansa och helt enkelt förfesta inför barkvällen!
Kl 20.00 åkte några iväg till Funäsdalen och några blev kvar i huset och tog det lugnt. E bakade kakor. Vi andra åkte till Eriks steakhouse i Funäsdalen! Det var en väldigt fin byggnad med stora fönster och mysig belysning med mycket levande ljus. Där tog några sig ett glas vin och sen satt vi och tittade på fotbollsmatchen, det var väldigt trevligt kväll! Kl 22.00 började vi köra hemåt till Tännäs, när vi kom fram gick alla till sina rum och sov.

Tännäs

Torsdag 6/3
Frukost kl 8.30. Sen ringde vi för att få bekräftat att se myskoxar men då sa dem att man behöver snöskotrar för att vi skulle ha möjlighet för att se dem och det skulle kosta ca 1000kr/person, vi ansåg att det skulle bli väldigt dyrt så vi fick ändra plan. Dagens plan fick istället bli att åka in till Funäsdalen efter lunch för dem som ville. Innan lunchen gick några ut på promenad för det var så fint väder, strålande sol!  Lunchen bestod av lasagne. Några åkte till Tännäskröket efter lunchen för att åka skidor och vissa åkte pulka medan andra gick runt och hade det allmänt trevligt. När alla hade kommit hem började alla packa sina väskor lite smått tills det var dags att äta middag. G och F skötte grillen! Middagen bestod nämligen av Grillade hamburgare med bröd med pommes och sallad! Det var hur gott som helst! Efter middagen hjälptes alla åt med städning av hela huset. Några rengjorde köket medan andra tog resten av huset. Inför kvällen hade Några poppat popcorn och blandat saft. Jag fixade karaokemaskinen och vi började sjunga! Vi hade verkligen roligt. Efter karaokefesten gick några för att duscha och basta och sen lägga sig. Alla ville vila och ladda inför morgondagens, 8 timmars bilfärd hem!

Fredag 7/3
Fruost som vanligt kl 8.30. Efter frukosten packade alla in sina väskor i bilarna och städade det sista. Några ordnade med färdkost. Sopporna slängdes, toaletterna rengjordes och golven moppades, sista disken diskades och jag avslutade med att skriva ”Tack för denna underbara resa” i gästboken, innan det var dags att ge sig av. 10.30 åkte vi från Tännäs, ca 18.30 var vi alla hemma.

Kort & gott
Resan gick enlig plan förutom myskoxbesöket, annars var allt perfekt.
Vi hade fint väder och roligt sällskap som samarbetade väldigt bra. Alla hjälptes åt med städ, disk och hade roligt ihop. En ny resa ska snart planeras, den kommer att bli av i sommar, och då ska vi ha minst lika roligt!

Vid penna: Jessica2

Resan till Turkiet

Hej och välkomna på vår Turkietresa! September 2013.

"Hej och hå upp ska vi stå 03:32! Packat och klart i bilen så klart mot Arlanda tog vi fart"
Turkiska och Svenska flaggan.
Dagen efter gick på guidad tur i Bodrum stad och dess platasruin..
..och avslutade med en akrobat-show på hotellet!
Här ligger vi på hotellstranden.
Dagen efter begav vi oss på en 5 timmars busstur till Pamukkale.

Dagbok Tännäs 2011

Måndag 28 mars

Idag styrde vi jag (Lotta), Anna, Emma, Liselotte, Benna och Mod vår kosa mot Tännäs. Resan gick väldigt smidigt, vi stannade i Tönnebro (Gävle) och åt lunch. Maten var mycket bättre än vad den brukar vara där! Nästa stopp var i Sveg, där vi handlade all god mat som vi skulle stoppa i oss resten av veckan.
När vi väl kom upp vid 19.30-tiden möttes vi av ett väldigt vackert snölandskap. Solen förföljde oss under hela resan – det var toppenväder! Jag blev faktiskt förvånad över att det fortfarande var så mycket snö kvar uppe i Tännäs. Till middag hjälptes vi åt att göra rårakor med fläsk och sallad. Nu var det omgjort i Tännäs Hus så att vi både sov och åt där och slapp bo i lägenheterna, vilket var väldigt skönt. Liselotte och Benna bodde på nedervåningen med oss deltagare och Mod sov på övervåningen.

Tisdag 29 mars

Idag tog vi alla en välbehövlig sovmorgon efter en heldag i bilen. Nåväl, vi frukostmöte där vi bestämde hur veckan skulle se ur med olika aktiviteter. Dagens aktivitet blev pimpelfiske på Tänndalssjön till min stora lycka. Alla provade på att pimpla, men det var väl egentligen bara jag som riktigt njöt av själva fisket. Vi satt på renskinn och åt matsäck: smörgåsar och blåbärssoppa.
Solen sken över hela Funäsdalen och värmde oss när vi satt på isen. Det fanns inte ett moln på hela himmelen så långt ögat nådde. Liselotte och Anna gick på en liten promenad och när de kom tillbaka lurade Mod och jag dem att vi hade fått två fiskar, som jag tyvärr tappat ner i vattnet igen. När Mod skrek att vi hade fått fisk tittade de som satt och pimplade några meter bort avundsjukt på oss. Liselotte och Anna gick också på det. Efter några timmar tröttnade gänget på fisket (utom jag förstås) och gick iväg på en promenad. Efter ett tag drog jag upp två stora fina rödingar som hör och häpnad redan var rensade och klara när jag drog upp dem. Snacka om bra sjö! Vi lurade Benna när vi kom hem och visade upp våran fångst och han gick på det. På eftermiddagen tog vi det bara lugnt. Till middag åt vi tacos. Dagen var väldigt trevlig och mysig på alla sätt och alla var nöjda.

Onsdag 30 mars

På morgonen tog vi det lugnt som vanligt, vilket var väldigt skönt. Idag gav vi oss iväg till Tännäskröket för att åka skidor. Det var helt nytt för oss deltagare, vi har bara åkt i Tänndalen förut. Men Tännäskröket var mycket bättre på alla sätt tycker jag: inte lika mycket folk, jättebra backar och liftar, ingen stress och framförallt mycket närmre dit! När vi kom fram till Tännäskröket var min vision att klara av max två åk p.g.a smärtan i mina ben som jag alltid får när jag åker slalom, men jag fick inte ont på hela dagen vilket gjorde mig överlycklig! Det var Mod och jag som åkte slalom, Anna och Liselotte åkte längdskidor tre kilometer och Emma tog det bara lugnt och skönt i solen, som lyste över oss hela dagen! Mod och jag blev väldigt solbrända och såg ut som två mulatter i slutet av dagen. Till lunch grillade vi korv med bröd och drack blåbärssoppa. Efter lunchen drog gänget hem, men Mod och jag stannade tills liftarna stängde. På eftermiddagen tog vi en fika med obligatorisk varm choklad med riktig! Vispgrädde och chokladsås som vi sörplade i oss i solen. På kvällen hade vi surströmmingsfest mums! Benna och Emma som inte tycker om surströmming åt annan mat. Därefter bastade Mod och jag. Jag gick ut och rullade mig i snön, gjorde snöänglar, gick ner i brygga och stod på händer i snön. Superhärligt!

Torsdag 31 mars

Idag var det Liselottes tur att åka slalom med mig. Resten av gänget stannade hemma på förmiddagen. Solen lyste med sin frånvaro hela dagen, men det hindrade inte oss från att susa ner i backarna. Kan erkännas att jag hade lite träningsvärk efter gårdagen, men det var lika roligt att åka för det. Dagens åk började med att jag körde rätt in i Liselotte som åkte framför mig så båda ramlade (det måste sett väldigt kul ut). Annars flöt allt på bra, vi upptäckte många nya härliga backar som vi åkte i; bl.a. en backe som var två kilometer lång. Vi åkte sittlift (vilket varken Liselotte eller jag var särskilt duktiga på). Varje gång vi skulle med liften sänkte de hastigheten, för att de såg att det var vi som kom! När vi sedan skulle gå av högst upp på toppen ramlade Liselotte tre gånger och ena gången blev hon ”tagen” av sittliften som kom bakom henne som ett stort gap och hade omkull henne. Liften förföljde oss! Liften stod stilla tio minuter efter det att Liselotte hade ramlat, så hon kunde flytta sig. Åh vad vi skrattade och hade roligt. Det var förresten inte bara vi som skrattade, utan även lifttjejen som hjälpte till med liften. Hon stängde liften varje gång vi kom upp. När vi äntligen hade lärt oss hur vi skulle gå av liften fick jag inte loss min bygel så den glada lifttjejen fick stanna liften för oss för femte gången. Men skam den som ger sig… mot slutet av dagen blev vi riktigt snitsiga på att åka sittlift. Vi åkte även svarta backar som var väldigt branta. En annan grej vi roade oss med var att åka störtlopp, en ny erfarenhet för mig men det var jätteroligt! Även denna dag åkte vi enda till liftarna stängde. När vi skulle ta sista åket stod ”vår” lifttjej högst uppe på toppen och var livrädd (hon skulle nämligen åka ner med sittliften och hon var väldigt höjdrädd). Det var nog tio liftar som passerade förbi innan hon vågade sätta sig.
På kvällen gick vi på restaurangen Gyllene bocken i Ljusnedal, där vi åt ren- och nötköttsbuffé med grönsaker som vi grillade själva på bordet på täljsten. Till det fick vi tre olika såser och potatisgratäng och klyftpotatis. Det var mycket gott, särskilt renköttet. Efterrätten åt vi framför öppna spisen i ett väldigt mysigt rum. På kvällen spelade Liselotte, Mod och jag biljard. Lagen bestod av Mod och mig mot Liselotte och vi vann, vi var bäst! Hela dagen var fantastisk, förutom det gråa och trista vädret.

Fredag 1 april

Dagen då vi lurade Mod! På väg upp till Tännäs såg vi en skylt vi aldrig hade sett tidigare, där det stod att det var nya restriktioner för skoterkörning. Vad det betydde hade vi ingen aning om, men vi lurade Mod och sa att alla pensionärer över 65 år inte fick köra fortare än 20 km/h. Då blir det långsam åkning svarade Mod. Ja ja, det var ett aprilskämt. När vi skulle skotra iväg var Bennas skoter trasig så det tog extra lång tid att komma iväg. Som vanligt åkte jag med Mod, Anna åkte med Benna och Emma åkte med Liselotte. Det var jättekul att åka skoter och som vanligt gasade Mod gladeligen på precis som vanligt. Mod och jag låg först hela vägen hem. Vi stannade på fjället och grillade korv med bröd och däruppe mitt i ingenstans stod det två poliser med skotrar. De var väldigt trevliga och den ena polisen var lik Benna. Vi satt däruppe på fjället bra länge innan det var dags att bege sig av hemåt.
Väl hemma började vi med städningen av värdshuset. Det gick smidigt, för alla hjälptes åt. Därefter hade vi surströmmingsfest igen. Denna gången lurade vi Mod att den ena surströmmingsburken var dålig. Vi blev då själva så övertygade om att burken verkligen var dålig på riktigt, så jag fick lite avsmak för just den burken. Men det var lika gott som vanligt! Till efterrätt åt vi en god fruktsallad med avokadogrädde och såg Talang på TV.
Efter det ville Liselotte ha revansch för biljardförlusten, men hon var för trött för att spela. Mod och jag gick ner och spelade, men när vi hade börjat sa Liselotte att hon ändå ville vara med. Vi lät henne vinna den här gången, man måste ju vara lite hygglig. Därefter var det sängdags, men vi sa att det laget som vinner biljarden dagen efter hade vunnit hela biljardtävlingen! Tråkigt nog hann vi inte spela någon biljard dagen efter för vi skulle åka hem då och hade lite bråttom tyvärr.

Lördag 2 april

Dags för hemfärd tråkigt, men sant. Vi åt frukost packade och gjorde i ordning det sista. När vi satt i bilen hem var alla väldigt trötta, men glada och nöjda över resan som blev väldigt lyckad på alla sätt!

Det bästa med hela resan var nog att det aldrig var någon stress när vi skulle iväg på någon aktivitet etc. Vi tog det lugnt på morgnarna och vi kunde göra oss i ordning i vår egen takt, utan att någon stod och stressade på. Alla var glada och på bra humör. Inget onödigt tjafs eller bråk.

Tack Liselotte, Benna och Mod för den här resan, jag längtar redan upp igen!

/Lotta (JATC bloggskribent)

Skidresa Tännäs 2011

I skidbackenUnder denna vecka (v.13) är vi i underbara Tännäs för att åka skidor, roa oss och vara allmänt hurtiga. Vi bor i Tännäs Hus som har gott om sovplatser och gemensamma utrymmen för varierade aktiviteter.

I snön

Du ser rätt, en dag mumsade vi på surströmming!

Tännäskröket är ett perfekt backsystem för familjer och mindre grupper. Undrar vad Mod letar efter i snön? Kan det månne vara en fisk på kroken? Om några dagar kommer vår bloggskribent Lotta att berätta mer om det. Så håll utkik!