Resan till Turkiet 2015

Turkiet 30 maj – 6 juni 2015

30 maj
kl 7.00 samlades de som åkte på resan till Turkiet. 4 brukare och 4 personal var det som åkte.. Flygresan gick bra. Vi gick mot transfern och blev körda till Alanya, ca 2 h från flygplatsen. När vi kom fram till Alanya sken solen, det var varmt, ca 27 grader. Hotellet låg ca 45 meter från stranden och det var ett trevligt och fräscht hotell. Vi bodde i D-byggnaden, 1 våning upp. En fräsch byggnad, alla våra rum var på samma plan vilket vi tyckte var superbra. På bottenvåningen fanns poolen och restaurangen, så vi behövde inte gå långt för att äta eller bada. Och stranden låg ca 1 min promenad från våra rum.

På kvällen var det gemensam middag, efter middagen var alla trötta efter den långa resan och gick och la sig tidigt.

31 maj
På dagens agenda stod det sol och bad och bara ta det lugnt. Det gjorde vi verkligen. Vädret var ca 27 grader. Lunch åt vi tillsammans på hotellets restaurang för att sedan bada i poolen.

Efter middagen gick vi runt lite i området där vi bodde. Vi bodde väldigt nära marknaderna och city så vi behövde inte gå långt från att upptäcka Turkiets basar. Efter vandringen så gick alla och la sig.

1 juni
På morgonen var det dags för den första utflykten. Vi blev upplockade av en sightseeing buss för att åka mot borgen i Alanya. Där fick vi gå runt och även besöka en gammal moské. Efter det åkte vi upp på ett berg, för att se ut över Alanya med en utsikt på 300 meter över havet. Det var vackert!

Efter det var det dags för Dim Cave. Den är 360m lång. När vi hade gått ut ur grottan var vi väldigt trötta bland annat för att vi hade gått mycket och även pga luftfuktigheten. Efter middagen gick vi även igenom morgondagens planer,  sedan gick alla och la sig ca 21.00.

2 juni
Sol och bad i havet och poolen hela dagen fram till kvällen. På kvällens  agenda stod det att vi skulle ut och upptäcka partylivet i Alanya! Vi hade fixat fri entré biljetter till ett ställe som heter The Doors. Vi var ute i ca 3 timmar, sedan blev alla trötta och åkte tillbaka till hotellet runt midnatt.

3 Juni
Frukost som vanligt kl 9.00, vissa tröttare än andra men det var trevligt att vi ändå åt tillsammans. Efter frukosten gick vi såklart ner till stranden för att ta det lugnt, läsa bok i värmen under parasoll och bada i havet
När klockan närmade sig 16.00 åkte vi till en galleria som hette Alanyum. Vi åkte buss, det kostade bara 2 lira/person, ca 8 kr. Vi åkte ca 25 min i bussen och kom sedan fram till en stor galleria där vi gick runt och tittade på allt. Kvällen avslutades med middag på hotellet.

4 Juni
Väckning 08.00 denna dag då det var utflykt till ”smaragdfloden” i Manavgad. Avresa 09.00 från hotellet. Researrangören kom och hämtade upp oss med buss. Bussresan till Manavgad tar ca 1.5 timme. På vägen dit så stannade vi till vid ett fint vattenfall. Efter ca 15 minuter vid vattenfallet så fortsatte bussresan till Manavgad.

Framme vid smaragdfloden så gick vi alla från bussen ombord på en båt. Båten var en mellanstor båt med 2 däck som rymmer maximalt ca 100 personer. Efter ca 45 minuter längs floden så kom vid fram till en strandremsa som hade havet på den ena sidan (med saltvatten), och floden på den andra sidan (med sötvatten).  Vid 12 serverades det lunch på båten. Alla var väldigt nöjda med maten. På tillbakavägen togs kort, med en papegoja som kunde utföra tricks! Den kunde bland annat ligga helt stilla på rygg, och den satt på axlar och huvud på folk utan att röra sig. Alla brukarna tyckte det var jätteroligt att se på när fågeln gjorde tricks. Efter båtresan så åkte vi in till staden Manavgad och åkte till bazaaren där. Vi fick ca 2 timmar på bazaaren. Det var varmt och fuktigt och bazaaren var väldigt stor så vi gick runt allihop och tittade.

Efter bazaaren var alla trötta och det var dags för hemresa till hotellet. På hemresan somnade de flesta då det var väldigt varmt i bussen och det hade varit en lång dag.

Kvällen avslutades med middag på hotellet och de nästan alla brukare gick och la sig tidigt efter den långa dagen.

5 Juni
Dagen innan hemresan avslutades lugnt. Det var frukost på hotellet vid 09.00. Efter frukosten gick alla ner till stranden för sol och bad. Sedan badade alla i poolen sista dagen och alla hade en lugn och avslappnad sista dag.

Kvällen avslutades med middag på hotellet och de som ville kunde gå med ut och handla lite innan hemresa. Sedan var det packning och vila om man ville vila innan hemresan.

6 Juni
Alla kom upp enligt planering.  Väl på flygplatsen så var det ca 30 minuters kö så vi kunde checka in. Inne på själva flygplatsen gick alla och handlade lite innan. Då alla varit vakna hela natten så sov alla efter bästa förmåga på flygresan hem.

När vi kommit fram så hämtade alla sina väskor, sedan mötte vi upp skjutsen på parkeringen och bussresa tillbaka till boendet. Personalen gjorde en överlämning på boendet, sedan avslutades resan för denna gång.